Ta strona powstała dla zaopatrzeniowców, którzy mają problem ze znalezieniem materiału ze stali nierdzewnej, kwasoodpornej, żaroodpornej oraz stopów niklu i tytanu. Stronę odwiedza dziennie kilka tysięcy osób a co ważne trafiają tutaj osoby zainteresowane tematem. Mile widziane są komentarze pod postami.

SZUKASZ MATERIAŁU DO ZAKUPU?, CHCESZ WIEDZIEĆ ILE KOSZTUJE BLACHA NIERDZEWNA?, ILE PRĘT? ITP. - WYŚLIJ ZAPYTANIE

jaroslaw.fajfer@hempel-metals.com lub zadzwoń na numer 515-223-796

hsm

hsm

piątek, 16 września 2011

Korozja atmosferyczna w tunelach drogowych

Reakcje: 


Zastosowanie stali nierdzewnej w podstawowych gatunkach austenitycznych serii
304 lub 316 jest coraz bardziej popularne w otaczającym nas świecie. Postęp
techniczny stwarza jednak nowe możliwości wykorzystania nierdzewki. Trudność
polega tylko na odpowiednim doborze gatunku tak, aby nowe rozwiązanie okazało
się lepsze i prawdziwie opłacalne – pisze Tomasz Olej, prezes Hempel Special

Głównym czynnikiem determinującym stopień korozji jest klimat. Im wilgotniej tym
gorzej dla zastosowanej stali. Jedna z tabel prezentowanych poniżej przedstawia
parametry klimatyczne w wybranych europejskich tunelach drogowych (w naszym
klimacie, przy długich zimach, warunki panujące wewnątrz podobnych konstrukcji są
analogiczne). Dodając do nich związki ołowiu znajdujące się w atmosferze i emisję
pozostałych metali ciężkich związaną z eksploatacją samochodów (wyciekające
płyny silnikowe, spalanie oleju napędowego), sadzę (powstającą przy ścierających
się oponach), azbest (tarcze sprzęgła, okładziny hamulcowe) oraz rozpuszczoną sól i
stałą wilgoć, otrzymujemy jedno z najgorszych środowisk dla stali nierdzewnych.
Agresywna atmosfera
Pomiary wykazały, że elementy tunelu, które są regularnie czyszczone mają osad
chlorków o pH powyżej 5,5. W przypadku elementów nieczyszczonych powstaje
na powierzchni stali warstwa chlorów. Jest ona silnie higroskopijna (podatna na
wchłanianie wilgoci), co powoduje przyspieszoną korozję wżerową. Chlorki oraz
spaliny z ołowiem i tlenkami (SO2 i NOx) tworzą w połączeniu z parą wodną
mieszaninę wszystkich możliwych kwasów. Dwutlenek siarki obniża odporność stali
na korozję szczelinową. W tunelu wytwarza się sytuacja podobna do tej na krytych
basenach, gdzie wilgoć i wysoka temperatura powodują, że materiały serii 316 L
okazują się niewystarczające. W takim otoczeniu stal może pokryć się warstwą
korozji już po kilku dniach. tunelImage by tunelko via Flickr

Dobór odpowiedniego gatunku stali
Wybór materiału zależy od wielu czynników. Odporność na korozję, najczęściej szczelinową, nie powinna być zbyt wysoka, aby nie spowodować nieuzasadnionego
wzrostu kosztów materiału, ale też i zbyt niska, aby zapewnić oczekiwaną wytrzymałość. Według moich informacji, w polskich tunelach stosowana jest stal w gatunku 1.4571.
Doświadczalnie możemy dokonać obliczeń i dobrać stal na podstawie równania PRE
(Pitting Resistance Equivalent; PRE=%Cr+3,3Mo%+30N%). Im wyższa liczba PRE
tym lepsza odporność na korozję. Składniki chemiczne wybranych stali nierdzewnych
i ich liczbę PRE przedstawia kolejna z prezentowanych obok tabel. Pokazuje ona,
że im większa zawartość chromu i molibdenu w stopie tym większa odporność
na korozję. Typowe stale austenityczne nie będą więc odpowiednie do tuneli
drogowych. Badanie przeprowadzone na stali duplex 1.4462 (PRE 32) w tunelu
Świętego Gotarda pokazały nieakceptowany poziom korozji wżerowej. Dopiero przy
stopach niklu powyżej PRE 40 można powiedzieć, że stal ma dobrą odporność na
środowisko tworzące się w tunelu drogowym.
tunelImage by guevonaso via Flickr

Najczęściej stalowe elementy tunelu są skręcane śrubami lub spawane. Wiele z
tych miejsc jest niedostępnych podczas kontroli lub przy rutynowym czyszczeniu.
To oznacza, że materiały muszą być dobrane tak, aby miały możliwie długi czas użytkowania. Analizując tabelę z informacjami o liczbie PRE widać, że dostępne są dwa gatunki stali ze współczynnikiem powyżej 40: stal stopowa w gatunku 1.4529 z sześcioprocentową zawartością molibdenu, zwyczajowo nazywaną 6Mo, oraz 1.4547 (254SMO).

W Niemczech dobór stali do konstrukcji jest uregulowany w dokumencie rządowym
– Bauaufsichtliche Zulassung Z-30. Podane są w nim cztery kategorie środowisk
atmosferycznych, w których mogą pracować stale nierdzewne. Tunele drogowe
należą do konstrukcji o najwyższym zagrożeniu korozyjnym. Nakazuje się
stosowanie do ich budowy stali 1.4565, 1.4529, 1.4547.
Bazując na wzorcach niemieckich i szwajcarskich można stwierdzić, że tylko stal
1.4529 daje całkowitą gwarancję odporności na korozję wżerową oraz szczelinową.
Wówczas wykonana konstrukcja będzie służyła przez lata, bez potrzeby zamykania
tunelu i wymiany zardzewiałych elementów, które mogłyby zagrażać bezpieczeństwu
ruchu drogowego.
Valik tunelImage via Wikipedia
Tabelka
Tunel Św. Gottharda (Szwajcaria, długość 17 km) w roku 2006 przejechało 5,5 mln samochodów, San Bernardino (Szwajcaria, 6,6 km) ma przejezdność 2,2 mln samochodów na rok. W Europie jest olbrzymia ilość tuneli, od małych po te największe. W Polsce sytuacja wygląda o wiele skromniej. Nasz obecnie najdłuższy tunel, Emilia na drodze ekspresowej S 69 ŻywiecZwardoń, ma długość 670 metrów.



Wszystkie wymienione gatunki są dostępne w firmie HEMPEL SPECIAL METALS - sponsora tego artykułu - dystrybutora stali nierdzewnych oraz stopów niklu i tytanu.

Fragment oferty  Hempel Special Metals.

Hempel Special Metals proponuje swoim klientom dostarczenie oprócz cięcia z kręgów cienkich blach ( od 0,5 mm do 3 mm - w naszym centrum serwisowym w Sosnowcu), również cięcie grubszych nawet do 12 mm - cięcie z kręgów, oraz do 150 mm w przypadku zastosowania cięcia plazmowego. W stosunku do konkurencji staramy się dostarczać materiał w stosunkowo krótkim czasie. Regułą jest max czas 5 dni gdy korzystamy z polskiego składu  i 10 dni gdy ściągamy materiał z zagranicy. Wachlarz materiałów, które proponujemy jest szeroki:

Ferryty: gat.1.4016; 1.4512; 1.4000; 1.4003; 1.4505

Austenity: gat. 1.4301; 1.4307, 1.4306; 1.4541; 1.4404; 1.4435; 1.4436; 1.4571; 1.4539

Austenoferryty (duplex): gat. 1.4462; 1.4410

W krótki czasie realizujemy gat żarodporne i to zarówno te tańsze ferrytyczne: np; 1.4724; 1.4742; 1.4762 jak i te droższe austenityczne; 1.4828; 1.4845; 1.4841.

Osobną dywizją działalności firmy Hempel Special Metals jet dystrybucja stopów niklu i tytanu.

W sprawie zakupów proszę o kontakt pod numerem:

515 - 223 - 796 


       Krążki blachy przygotowane do cięcia
                         ( gdzieś w Chinach)






6 komentarzy:

  1. wow! amazing job! thanks for sharing it.

    OdpowiedzUsuń
  2. A hidden campaign to promote Swedish language in Finland

    The campaign lasts five years, from 2007 to 2012. The opening ceremony of this campaign was held in 2007, just weeks before parliamentary election.

    TV and most newspapers have been silent on campaign.

    Over the past five years, there is perhaps just one campaign critical article, Iltalehti newspaper on February 6, 2008, a resume:
    60 000 homes have received a letter from the leader of the campaign to promote Swedish language. Not all parents are not satisfied with this forcing Swedish to children. Many of them consider English, Russian and French more essential languages. The letter is addressed to the parents of 2nd, 3rd and 4th year pupils.

    As we see, their target is Finnish children.

    Who are involved in this campaign to promote Swedish language in Finland and why they do it in secret?

    A complete list, 38 names, in Finnish: http://www.pakkoruotsi.net/svenska_nu.php

    6 of 38 names are Swedish:

    Maria Wetterstrand, politician, http://en.wikipedia.org/wiki/Maria_Wetterstrand
    Fredrik Wetterqvist is an official from the Foreign Ministry of Sweden.

    Olle Wästberg, Swedish politician, http://en.wikipedia.org/wiki/Olle_W%C3%A4stberg
    Bo Ralph, Swedish linguist, http://en.wikipedia.org/wiki/Bo_Ralph

    Hans Dalborg, CEO, Nordea bank, http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Dalborg
    Johan Molander, Swedish ambassador to Finland.

    As we see, Swedish government interferes in Finland's internal affairs.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zapraszamy do wzięcia udziału w piątej już edycji konkursu na "Firmowy blog roku".
    Odbywający się co roku konkurs cieszy się dużą popularnością. Biorą w nim udział zarówno blogi profesjonalne jak i debiutujące, a zwycięzcy otrzymują wyróżnienia, które będą mogli zamieścić na swoich blogach, oraz rozgłos z uwagi na promocję konkursu w mediach.
    W tym roku konkurs startuje pod patronatem uczelni Collegium Civitas w Warszawie, gdzie również odbędzie się jego finał.
    Więcej informacji dotyczących konkursu, nagród oraz listę blogów, które zgłosiły swój udział w konkursie można znaleźć na stronie: blogifirmowe.wordpress.com/
    Nasz fanpage: www.facebook.com/blogifirmowe
    Serdecznie zapraszamy do zgłoszenia swojego bloga do udziału w konkursie. Jest to świetna okazja by pokazać się nowym odbiorcom, pozyskać kolejnych czytelników, otrzymać stosowne rekomendacje od profesjonalistów oraz stawić czoła konkurencji!

    OdpowiedzUsuń

Proszę o komentarz - preferowany użytkownik z kontem Google